Adobe vill köpa designverktyget Figma och har lagt ett bud värt 20 miljarder dollar. Men affären har väckt myndigheternas intresse och nu meddelar EU-kommissionen att man öppnar en fullskalig antitrustutredning för att se om köpet kan godkännas. Det rapporterar Reuters.
Farhågan är att köpet minskar konkurrensen på marknaden för interaktiva designverktyg och att köpet också skulle kunna hindra Figma från att på egen hand växa till en konkurrent som utmanar Adobe. Just att stora företag köper mindre uppstickare för att bli av med konkurrens är något som myndigheterna tittar extra på, konstaterar Reuters.
– Med vår djupgående undersökning vill vi se till att användarna även i fortsättningen har tillgång till en bred uppsättning digitala kreativa verktyg att välja mellan, säger konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett uttalande.
Adobe å sin sida säger att företaget fortsatt tror på affären.
”Vi är fortsatt övertygade om att Figmas produktdesign ligger i linje med Adobes kreativa kärnprodukter och Adobe har inga planer på att konkurrera inom produktdesignområdet”, säger företaget i ett uttalande.