Med ett decennium av AI/ML-utveckling i ryggen förhandsvisade Cisco denna vecka generativa AI-baserade funktioner som snart kommer att ingå i Security Cloud-tjänsten och Webex-erbjudandena för samarbete.
Cisco säger att man vill kombinera den nätverks- och säkerhetsinformation som man har samlat på sig under åren med stora språkmodeller (LLM) från generativ AI för att förenkla företagens verksamhet och hantera hot med praktiska och effektiva tekniker.
De första frukterna av detta arbete kommer att synas i Cisco Security Cloud, den övergripande, integrerade säkerhetsplattformen som omfattar programvara som Duo access control och Umbrella security samt brandväggar och Talos threat intelligence access, allt levererat via molnet.
Under sin keynote på Cisco Live berättade Jeetu Patel, Ciscos executive vice president och general manager för security and collaboration, att en AI-baserad policymotor, Policy Assistant, kommer att finnas tillgänglig i Security Cloud i slutet av året. Tanken är att assistenten ska använda naturliga språkgränssnitt för att förenkla policyhanteringen för administratörer, säger han.
Säkerhets- och it-administratörer kommer att kunna beskriva detaljerade säkerhetspolicyer och assistenten kommer att utvärdera hur man bäst implementerar dem i olika aspekter av deras säkerhetsinfrastruktur, säger Patel.
Vid Live! eventet demonstrerade Cisco hur en generativ Cisco Policy Assistant kan resonera med den befintliga uppsättningen policyregler för brandväggar för att implementera och förenkla dem inom Cisco Secure Firewall Management Center. Cisco säger att detta är det första av många exempel på hur generativ AI kan förnya policyhanteringen i Cisco Security Cloud.
– I praktiken kommer du framöver inte att behöva ha en doktorsexamen för att hantera en brandväggspolicy, säger Jeetu Patel.
Dessutom kommer säkerhetsassistenten att låta kunderna beskriva och kontextualisera händelser över e-post, webben, endpoints och nätverket för att berätta för SOC-analytiker (Security Operation Center) exakt vad som hände, effekterna och de bästa nästa stegen för att åtgärda problem och fastställa nya policyer.
SOC Assistant kommer att tillhandahålla en omfattande situationsanalys för analytiker, korrelera intel över Cisco Security Cloud, vidarebefordra potentiella effekter och tillhandahålla rekommenderade åtgärder med målet att minska den tid som SOC-team behöver för att svara på potentiella hot, säger han.
– Cisco kommer att fortsätta att lägga till generativa AI-funktioner till hela vår säkerhetsportfölj över tid, säger Jeetu Patel.
Generativ AI kommer också att vara en del av funktionerna i Cisco Networking Cloud som presenterades vid veckans Cisco Live. Networking Cloud kommer att omfatta ett brett spektrum av programvaru- och molnsystemintegration och har som slutmål att konvergera nätverksplattformar över tid, vilket utmynnar i en enhetlig hanteringsplattform.
Dessutom meddelade Cisco nyligen att man planerar att köpa Armorblox, en sex år gammal AI-leverantör, för att skapa ”ett AI-first Security Cloud”.
”Genom att utnyttja Armorblox användning av prediktiv och generativ AI i hela vår portfölj kommer vi att förändra hur våra kunder förstår och interagerar med sina säkerhetskontrollpunkter”, skrev Raj Chopra senior vice president och chief product officer för Cisco Security i ett blogginlägg där det väntande förvärvet tillkännagavs.
AI kommer också att stödja Webex-funktioner
Ciscos säkerhetsportfölj kommer inte att vara det enda systemet där generativ AI kommer att påverka kunderna.
Företaget introducerade också en mängd AI-baserade funktioner för sin flaggskeppsprogramvara Webex Suite för samarbete.
En ny catch-me-up-funktion låter till exempel användare ställa frågor om möten eller chattar som de missat. Tanken är att kunderna ska kunna ta reda på statusen för ett projekt eller få en översikt över vad som diskuterades under ett tidigare möte som de kanske missade. Dessutom kan användare helt enkelt skapa intelligenta sammanfattningar av möten med åtgärder från ett Webex-möte eller Vidcast, Ciscos videomeddelandeverktyg.
En ny konversationsfunktion i Webex Contact Center kommer också att ge handläggarna ett snabbt och automatiserat sätt att konsumera långa texter från digitala chattar med kunder samt underlätta eftersamtal och lösningar med kunder.
Tanken med de nya AI-funktionerna i Webex är att spara tid och hjälpa till att fatta snabbare och smartare beslut genom att analysera stora mängder information i realtid, säger Cisco.
”AI ger organisationer möjlighet att tackla utmaningarna med hybridarbete direkt, överbrygga luckor i realtidsinformation, effektivisera manuella processer, minska onödiga möten och i slutändan leverera exceptionella upplevelser för anställda och kunder”, skriver Cisco i ett blogginlägg.