Anpassa samtyckesinställningar

Vi använder cookies för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan.

De cookies som är kategoriserade som "Nödvändiga" lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen.... 

Alltid aktiv

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Inga cookies att visa.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Inga cookies att visa.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Inga cookies att visa.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Inga cookies att visa.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Inga cookies att visa.

IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Instagram- och Facebook-användare kan tvingas betala för att slippa bli spårade

Meta har fått tryck på sig att ändra sättet företaget visar anpassade annonser för användarna på Facebook och Instagram. EU överväger restriktioner och i Norge ligger ett bötesbelopp på en miljon norska kronor per dag och tickar på. Grundproblemet är att myndigheterna inte tycker att Meta lever upp till kravet att användarna måste ge samtycke under GDPR.

Nu har Meta nya planer, som enligt Wall Street Journal presenterats för europeiska dataskyddsmyndigheter. Och planen är att användare som inte går med på att bli spårade för att få anpassade annonser riktade till sig får betala istället. Omkring en hundralapp i månaden bli kostnaden för att använda Instagram eller Facebook utan annonser.

Modellen kallas SNA, subscription no ads, och enligt tidningen vill Meta rulla ut den under de kommande månaderna.

Hur dataskyddsmyndigheterna ställt sig till det nya förslaget är ännu oklart, enligt Wall Street Journal.

 

Akriv - Nyheter