IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Instagram- och Facebook-användare kan tvingas betala för att slippa bli spårade

Meta har fått tryck på sig att ändra sättet företaget visar anpassade annonser för användarna på Facebook och Instagram. EU överväger restriktioner och i Norge ligger ett bötesbelopp på en miljon norska kronor per dag och tickar på. Grundproblemet är att myndigheterna inte tycker att Meta lever upp till kravet att användarna måste ge samtycke under GDPR.

Nu har Meta nya planer, som enligt Wall Street Journal presenterats för europeiska dataskyddsmyndigheter. Och planen är att användare som inte går med på att bli spårade för att få anpassade annonser riktade till sig får betala istället. Omkring en hundralapp i månaden bli kostnaden för att använda Instagram eller Facebook utan annonser.

Modellen kallas SNA, subscription no ads, och enligt tidningen vill Meta rulla ut den under de kommande månaderna.

Hur dataskyddsmyndigheterna ställt sig till det nya förslaget är ännu oklart, enligt Wall Street Journal.

 

Akriv - Nyheter