IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Nästan 500 varumärken har försvunnit från smartphonemarknaden

Under 2017 var marknaden för smartphones på sin topp med över 700 olika varumärken. Idag har den siffran minskat till cirka 250 stycken visar Counterpoints Global Handset Model Sales Tracker, som samlar in data från 70 olika länder.

Förändringen uppges bero på en mer mogen användarbas, högre kvalitet på produkterna, längre utbytescykler, den senaste tidens makroekonomiska motgångar, flaskhalsar i logistikkedjan och stora tekniska övergångar som 4g till 5g.

De varumärken som lämnat marknaden har nästan uteslutande varit lokala varumärken som specialiserat sig på budgetmobiler. Detta inkluderar varumärken som en gång ansågs vara ”lokala kungar”, så som Micromax i Indien och Symphony i Bangladesh. Dessa mindre varumärken har haft det svårt att tävla vad gäller teknisk utveckling och marknadsföring i form av varumärkesambassadörer och produktplaceringar inom sport och film.

Counterpoints förväntning är att antalet varumärken inom smartphonemarknaden kommer att fortsätta minska och att de stora varumärkena är bäst positionerade för att hantera marknadens pågående tekniska förändringar och makroekonomiska utmaningar.

Läs också: Försäljningen av mobiltelefoner lägre än på tio år

 

Akriv - Nyheter