Svenska konsumenter vill nu hellre nätshoppa i mobilen än i datorn. Det visar en ny undersökning från Klarna som tittar på svenskarnas beteenden i näthandeln.
Det är första gången sedan Klarna började undersöka saken som mobilen tagit över som preferens, även om trenden länge visat riktningen.
– Det är naturligt att detta skifte sker. Sedan 2021 har vi sett en tydlig trend där preferensen för mobilen ökat på bekostnad av datorn. Våra smartphones blir kraftfullare hela tiden samtidigt som tillgången på mobiloptimerade nätbutiker och appar som erbjuder en smidig och sömlös shoppingupplevelse ökar, säger Karin Haglund, konsumentbeteendexpert på Klarna, i ett pressmeddelande.
Så vill svenskarna helst nätshoppa:
Mätning Q2 2023 Q1 2023 Q2 2022 Q2 2021 Mobil 51% 43% 42% 29% Dator 40% 45% 46% 60% Tablet 8% 12% 12% 11%