Cyberkriminella använder sig gärna av välkända varumärken för att få människor att nappa på deras nätfiske och lämna ifrån sig personlig information eller bankuppgifter. Och enligt rapporten Brand Phishing Report från säkerhetsföretaget Check Point är det techföretag som hamnar överst på listan över de varumärken som utnyttjas mest.
Under det senaste kvartalet var det Microsoft som de kriminella utnyttjade flitigast i de varumärkesrelaterade nätfiskeattackerna, totalt i 29 procent av de attacker som pågått under perioden. Bland annat beror det på en nätfiske-kampanj där kontoinnehavare mottagit bedrägerimeddelanden om ovanlig aktivitet på deras konton.
Här är listan över de varumärken som användes mest för nätfiske under andra kvartalet 2023:
1.Microsoft (29%)2. Google (19,5%)3. Apple (5,2%)4. Wells Fargo (4,2%)5. Amazon (4%)6. Walmart (3,9%)7. Roblox (3,8%)8. LinkedIn (3%)9. Home Depot (2,5%)10. Facebook (2,1%)