IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Här är Dropbox nya AI-funktioner

Dropbox lanserar två nya AI-drivna produkter till sin plattform, utformade för att förbättra hur användare söker efter information och verktyg, och även sammanfattar information i sina Dropbox-filer.

De två produkterna är Dropbox Dash och Dropbox AI, som företaget anser kommer att bidra till att påskynda dess mål att stödja mer upplysta och personliga arbetssätt.

”I takt med att fler företag har övergått till distans- och hybridarbete har vi upptäckt att det inte längre finns en enda organiserad plats där människor känner sig produktiva och har kontroll över sitt innehåll”, säger Sateesh Kumar Srinivasan, vice president och general manager för AI på Dropbox. ”Data visar att vi ägnar cirka 8,8 timmar i veckan åt att bara söka efter och samla arbete. Dash och Dropbox AI ger användarna ett sätt att effektivisera sin arbetsdag, så att de kan lägga mer tid på arbete som är viktigt, istället för att göra ’arbete om arbete’.”

Dropbox Dash är ett nytt AI-drivet universellt sökverktyg som är utformat för att koppla samman verktyg, innehåll och appar till ett enda sökfält för att eliminera den tid som slösas bort på att växla mellan appar när användare letar efter innehåll.

Dropbox Dash integreras med plattformar som Google Workspace, Microsoft Outlook och Salesforce och innehåller så kallade Stacks, smarta samlingar för länkar som ger användare möjlighet att spara, organisera och hämta webbadresser, på ett sätt som efterliknar att spara filer i mappar.

En funktion som kallas Start Page fungerar som en enda instrumentpanel, där användare kan komma åt universell sökning, visa Stacks och få genvägar för att starta möten och öppna nyligen gjorda uppgifter.

Dropbox har sagt att Dash i framtiden kommer att använda generativ AI för att svara på frågor och visa relevant innehåll, till exempel länkar till viktiga medarbetarsidor eller information om semesterersättning.

Dropbox Dash är för närvarande tillgänglig på engelska för utvalda kunder i betaversion. Företaget säger inte i nuläget om de kommer att debitera användarna separat för applikationen.

Den andra produkten som lanseras av Dropbox är Dropbox AI, ett nytt verktyg som erbjuder sammanfattningsfunktioner för att ge användarna en översikt över stora dokument, videor, kontrakt och mötesinspelningar.

AI-driven sammanfattning har varit en av de mest populära AI-funktionerna som lanserats av leverantörer inom produktivitetsområdet under de senaste sex månaderna, med Asana, Atlassian, Box, Cisco, Slack och Zoom, för att nämna några, som alla har liknande erbjudanden till sina användare.

Användarna kommer också att kunna ställa en fråga till Dropbox AI om ett specifikt innehåll och få ett svar i realtid. Företaget säger att de har planer på att lansera dessa funktioner för användning i användarnas mappar och hela Dropbox-konton i framtiden.

Dropbox AI för filförhandsvisningar är för närvarande i alfaversion och kommer från och med i dag att vara tillgängligt i USA för alla Dropbox Pro-kunder innan det börjar rullas ut till utvalda Dropbox-team för testning.

”Det här är bara början på hur Dropbox kommer att använda AI/ML för att förbättra arbetet i dagens arbetsmiljö”, säger Srinivasan. ”Under de kommande 12 månaderna kommer vi att undersöka hur vi kan göra vår befintliga användarupplevelse ännu mer sömlös för våra kunder, samtidigt som vi tillför mer intelligens till deras innehåll och arbetsflöden.”

Förutom att lansera en mängd nya AI-drivna verktyg har Dropbox också presenterat ett nytt riskkapitalinitiativ på 50 miljoner dollar för att stödja nystartade företag som arbetar med AI. De som är aktuella för Dropbox Ventures kommer att få ekonomiskt stöd och mentorskap för att bygga nya AI-drivna produkter som kommer att forma framtidens arbete.

Utöver lanseringen av de två nya AI-drivna produkterna har Dropbox också redogjort för de principer som styr företagets strategi för utvecklingen av framtida AI-funktioner.

I ett blogginlägg som beskriver de sex principerna anger Dropbox att man är medveten om ”det stora ansvar som följer med att tillämpa ny teknik för våra kunders räkning”, och noterar att deras produkt innehåller alla typer av djupt personliga och juridiskt känsliga dokument.

”Att ”vara värd förtroende” har länge varit centralt för allt vi gör på Dropbox … Våra AI-principer har utvecklats med denna standard i åtanke”, står det i blogginlägget.

I principerna ingår åtaganden för Dropbox att utnyttja AI för att leverera bättre upplevelser för sina användare, samtidigt som kunderna behåller kontrollen över sina data och företaget förblir ansvarigt när det gäller utveckling och lansering av framtida AI-funktioner.

Dessutom säger Dropbox att man kommer att vara transparent om hur man använder AI i sina produkter och kommer att arbeta för att främja rättvisa inom AI-teknik och respektera kundernas säkerhet och rättigheter.

 

Akriv - Nyheter