IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Google kan tvingas stycka sin annonsverksamhet

EU-kommissionen meddelade igår att Google kan ha brutit mot EU:s antitrustlagstiftning genom att kontrollera en alltför stor del av onlineannonsbranschen, och att man kan komma att tvinga företaget att avyttra en del av sin annonsverksamhet om det vill fortsätta att vara verksamt i EU.

I ett preliminärt beslut som offentliggjordes på onsdagen sade kommissionen att Googles höga grad av kontroll över både utbuds- och efterfrågesidan på marknaden för annonsteknik hotar den fria konkurrensen på den marknaden och att kommissionen kan tvinga Google att sälja av en del av sin kärnverksamhet för att ta itu med dessa problem.

”Kommissionen konstaterar preliminärt att en beteendebaserad åtgärd i detta särskilda fall sannolikt kommer att vara ineffektiv för att förhindra risken för att Google fortsätter med sådana självprefererande beteenden eller engagerar sig i nya”, står det i uttalandet.

Kommissionen anklagar Google för att i förväg informera sin AdX-annonsbörs om de bästa buden från konkurrenter, vilket ger företaget en konkurrensfördel gentemot dem. Kommissionen menade vidare att företagets verktyg för programmatiska annonsköp, som Google Ads och DV360, används för att kanalisera affärer till AdX genom att prioritera dem framför konkurrerande annonsbörser.

Enligt EU-kommissionen befäster detta beteende ytterligare Googles strypgrepp på marknaden för onlineannonsering och gör det möjligt för företaget att ta ut onaturligt höga avgifter för sina tjänster. Om detta bevisas skulle det strida mot artikel 102 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, som förbjuder ”missbruk av en dominerande ställning på marknaden”.

Det är viktigt att notera att dessa slutsatser är preliminära och att Google kommer att ha möjlighet att granska kommissionens dokumentation av dessa slutsatser och bestrida dem via skriftliga yttranden och i en muntlig utfrågning. Ett slutligt beslut kommer inte att fattas förrän Google har haft möjlighet att försvara sig, men kan – om det bekräftar kommissionens preliminära slutsatser – leda till ett beslut om att förbjuda det aktuella agerandet och böter på upp till 10 procent av Googles årliga globala omsättning.

Lejonparten av Googles årliga intäkter – cirka 283 miljarder dollar 2022 – kommer från annonsverksamheten, vilket i kombination med storleken på den europeiska marknaden gör kommissionens utredning till en stor utmaning för sökjätten.

Google har svarat med ett eget uttalande där man säger att kommissionens meddelande om invändningar ”fokuserar på en smal aspekt av vår annonsverksamhet och inte är nytt”.

”Vi håller inte med om EU-kommissionens uppfattning och kommer att svara i enlighet med detta”, säger Dan Taylor, vice vd för globala annonser.

 

Akriv - Nyheter