Ii-konsultjätten Accenture meddelar att man kommer att spendera 3 miljarder dollar, motsvarande drygt 30 miljarder kronor, på resurser, startups, talanger och partnerskap i syfte att ta en ledande position inom generativ och prediktiv AI.
Utöver den rena penninginvesteringen kommer Accentures data- och AI-avdelning att fördubblas, från 40 000 till 80 000 personer, ”genom en blandning av nyanställningar, förvärv och utbildning”. Företaget kommer också att skapa startup-acceleratorer för att stärka AI-kompetensen, med fokus på 19 olika branscher, och kommer att försöka skapa förbyggda modeller som är lämpliga för användning i dessa branscher.
Detta sker två månader efter att företaget meddelade att man skulle säga upp 19 000 medarbetare, motsvarande 2,5 procent av arbetsstyrkan, för att minska kostnaderna i ett osäkert makroekonomiskt läge. Ungefär hälften av dessa nedskärningar, enligt Accenture, skulle dock komma från backoffice-personal som arbetar med icke fakturerbart arbete, och företaget specificerade vid den tidpunkten att ”vi fortsätter att anställa, särskilt för att stödja våra strategiska tillväxtprioriteringar.”
Accenture presenterar också en ny AI Navigator for Enterprise-produkt, som beskrivs som ett system som hjälper användare att fatta affärsbeslut om AI, skapa affärscase för dess användning och förstå vilken typ av modellering och algoritmer som krävs för att utföra vissa uppgifter. (Produkten drivs i sig av generativ AI).
– Företag som bygger en stark grund för AI genom att implementera och skala upp den nu, när tekniken är mogen och levererar tydligt värde, kommer att vara bättre positionerade för att förnya sig, konkurrera och uppnå nya prestationsnivåer, säger Julie Sweet, Accentures styrelseordförande och vd i ett uttalande.
– Våra kunder har komplexa miljöer, och i en tid när tekniken förändras snabbt kan vi med vår djupa förståelse för ekosystemlösningar hjälpa dem att navigera snabbt och kostnadseffektivt för att fatta smarta beslut.
Accenture vill också gärna berätta om företagets historia inom AI och konstaterade att AI redan används i plattformar som My Wizard för processautomatisering, SynO ps för business operations intelligence och My Nav för design av molnarkitektur. Företaget arbetade också med ett ramverk för ansvarsfull AI för sex år sedan, som enligt företaget innehåller ”rigorösa” riktlinjer för användning av AI, och sa att man redan arbetar med generativa AI-projekt med kunder inom så skilda områden som hotellgrupper och rättssystem.
Accenture är inte det första konsultföretaget som presenterar stora investeringar i AI. PWC uppgav i april att de skulle spendera 1 miljard dollar på ett partnerskap med Microsoft och OpenAI för att anpassa det senare företagets generativa AI-teknik för användning inom skatte- och revisionstjänster, enligt Wall Street Journal. Och Bain and Company tillkännagav en liknande AI-affär med OpenAI i februari, med Coca-Cola som första kund.