IT-nyheter från

OJCO Secure IT

Sveriges Radios cio: ”Ljud och visualisering i bilen är högaktuellt”

Vad står högst upp på din att-göra-lista?– Sveriges Radio har 7,4 miljoner lyssnare på veckobasis. Majoriteten lyssnar på våra FM-sändningar, men det sker en successiv förflyttning mot digital, streamad lyssning via plattformar på internet. Sveriges Radios strategi har ljudet i fokus och anpassar såväl innehåll som teknik för att vi ska vara ett lika självklart val digitalt som analogt och satsar på att vara bäst på våra egna plattformar. För oss som arbetar med tech innebär det ett stort fokus på att it-miljöer, it-system och it-lösningar möter kraven från lyssnare och medarbetare vad det gäller såväl funktionalitet och stabilitet. Med tanke på omvärldsläget sätts också cybersäkerheten högt upp på agendan och här jobbar vi ur flera perspektiv för att höja både proaktiv och reaktiv förmåga.

Någon teknik som du håller ögonen på lite extra?– Vi håller naturligtvis ögonen på AI-teknik som påverkar oss på Sveriges Radio. Ljud och visualisering i bilen är också högaktuellt. Bilen är en av de platser där man konsumerar mycket ljud. Här har vi etablerade samarbeten på europeisk nivå genom EBU (European Broadcasting Union).

– Vår publik ska möta ett Sveriges Radio som är nyskapande ur flera perspektiv och jag håller ständigt ögonen öppna på tekniker som stödjer vår utveckling. Dagens it-miljöer är komplexa och samtidigt ställs fortsatt stora krav på hög utvecklingstakt. Vi har agila arbetssätt och har fattat beslut om plattformsteknik för stegvis övergång till en mjukvarustack i världsklass.

Vilken är din största utmaning just nu?– En av mina utmaningar är att göra rätt prioriteringar, med tanke på våra ambitiösa planer på flera områden. Vi behöver också attrahera många vassa techtalanger under de närmaste åren. På Sveriges Radio blir man en viktig del av ett samhällsviktigt uppdrag och får möjlighet att arbeta med modern teknik i en spännande publicistisk miljö.

Vad ser du särskilt fram emot under närmaste året?– Att jobba vidare tillsammans med alla fantastiska kollegor på Sveriges Radio för att nå våra mål och att Sveriges Radio gör den digitala förflyttning vi arbetar med just nu. Det är också alltid spännande att få lyssna på allt nytt innehåll och starka berättelser som våra duktiga medarbetare på redaktionerna tar fram.

Fakta

Sveriges Radio är ett public service-företag som sänder reklamfri radio i fyra rikstäckande och 25 lokala radiokanaler och med närvaro på ett 50-tal platser. Sveriges Radio ägs av en stiftelse och finansieras av allmänheten via public service-avgiften, som tas ut via skattsedeln. Företaget har 2 300 anställda.

 

Akriv - Nyheter